Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttäjäkokemustasi. Noudattaaksemme uutta sähköisen viestinnän yksityisyysdirektiiviä, meidän täytyy pyytää sinulta lupaa evästeiden asettamiseen. Lue lisää.
Mainosjulisteen Suunnittelu - 10 Esimerkkiä
Mainosjulisteet ovat erinomainen mainostamisen muoto. Ne ovat edullisia suunnitella ja tuottaa verrattuna muuhun mediaan (TV, Radio yms.) ja jäävät tutkitusti helpommin mieleen.
Tämän lisäksi niillä on parempi näkyvyys hyvällä paikalla, sillä ne ovat jatkuvasti esillä. Vertaa mainosta lehdessä, jonka lukee todennäköisesti vain kerran.
Hyvä mainosjuliste voi myös herättää tunteita, luoda mielikuvia, valistaa, levittää brändiä ja ohjata toimintaa, kuten ostamaan tuotteita, osallistumaan tapahtumaan tai jopa liittymään johonkin vapaaehtoisena.
Kerromme tässä blogikirjoituksessa 10 käyttötarkoitusta mainosjulisteille ja tämä perustuu vuosien kokemukseen sekä alan tuntemukseen.
10 käyttökohdetta mainosjulisteille
1. Poliittinen mainosjuliste
Poliittisilla mainosjulisteilla on pitkä, jo kahden vuosisadan mittainen historia ja ovat alusta lähtien usein liittyneet sotiin. Nämä ovat vaihdelleet sotien tiedottamisesta aina värväys- ja propagandajulisteisiin, joilla kansalaisia ohjattiin tekemään isänmaallisia toimenpiteitä.
Nykyaikana poliittisten mainosjulisteiden käyttö on laajentunut valtioilta yksittäisille poliittisille puolueille, koosta riippumatta, sekä ideologisille-, että yleismaailmallisiin tapahtumiin liittyville liikkeille, kuten tälläkin hetkellä sotatoimia vastustaville tahoille.
Poliittisten puolueiden julisteita löytyy usein vaalikampanjoiden aikana eri puolilta maata julkiselta paikalta ja ideologisia taas mielenosoitusten sijaintien ympäristöstä.
2. Mainosteline ulkona liiketoiminnan mainostamiseen
Katutasolla sijaitsevia liikkeitä on ollut lähes aina ja heidän tulee ilmaista liiketoimintansa muoto selkeästi, tuoden samalla brändiään esille, jotta asiakkaat tiedostavat heidän olemassaolonsa ja osaavat tulla ostoksille.
Näiden liikkeiden ulkomainonnan yksi yleisimmistä muodoista on mainosjuliste muovitaskussa metalliseen telineeseen kiinnitettynä. Näitä julisteita tilaavat muun muassa kahvilat, leipomot, kampaamot, optikot, kivijalkaliikkeet, ravintolat, suutarit, elokuvateatterit ja kukkakaupat.
Nämä ovat edullisia, vaihdettavissa esimerkiksi kampanjan tai uutuustuotteiden mukaan sekä helpompi tuoda esille, sillä ne ovat lähempänä ohikulkijoiden silmiä ja niitä voi asetella miten haluaa, esimerkiksi siihen suuntaan mistä voi tulla paljon asiakkaita.
3. Yökerhon, tapahtuman tai esiintyjän mainosjuliste
Olet varmaan nähnyt paljon yökerhojen ja niiden tapahtumia mainostavia julisteita katupylväissä, sähkölaatikoissa tai kujien seinillä tai erilaisten esiintyjien mainosjulisteita konserttipaikkojen ympäristössä. Nämä ovat yleisimpiä mainosjulisteiden käyttötapoja, sillä niitä tulee sijoittaa paljon maksimoidakseen vierailijamäärät ja jokaiselle tapahtumalle pitää tuottaa omat julisteet.
Tällaisia julisteita tilataan mm. klubin, dj-keikan, konsertin, festivaalin tai albumijulkistuksen mainostamiseen.
4. Taustavalaistu mainosjuliste
Tällaisia mainosjulisteita käytetään usein erilaisten näytösten mainostamiseen esiintymispaikan rakennuksessa ja sen yhteydessä tai minkä tahansa muun kohteen mainostamiseen vilkkailla kaduilla, jopa yöaikaan, jolloin niiden pitää näkyä myös pimeässä.
Nämä julisteet tehdään läpikuultaviksi, jolloin ne päästävät valoa läpi ja julisteen sisältö tulee hyvin esille. Nämä julisteet sijoitetaan valomainostelineisiin tai -kehyksiin.
Elokuvamainosten lisäksi myös ravintolat voivat käyttää taustavalokehyksiä tuotteiden mainostamiseen.
5. Tuotteiden ja kampanjoiden mainosjuliste
Nämä ovat kenties kaikkein yleisin mainosjulisteiden muoto, sillä nämä vaihtuvat säännöllisesti ja lähes jokaisella liikkeellä on niitä. Näitä mainosjulisteita voidaan tehdä mm. kampanjoille, yksittäisille tuotteille, uutuuksille sekä alennuksille.
Näitä voi sijoittaa liikkeen sisälle ja ulkopuolelle sekä maksettuna mainontana muualle.
6. Kahvilan tai ravintolan hinnasto ja menu
Tietyissä liiketoiminnan muodoissa voidaan tuotteiden lisäksi teettää juliste vaikkapa menusta ja hinnastosta, jonka tarkoitus ei ole houkutella sen näkijöitä ostamaan tiettyä tuotetta, vaan yksinkertaisesti listaamaan tuotteita ja niiden hintoja.
Tällaisia julisteita on usein kahviloissa ja ravintoloissa kassan yläpuolella ja usein myös liikkeen ulkopuolella tai ikkunassa auttamassa ostopäätöksen tekemistä.
7. Messujuliste
Alakohtaiseen messutoimintaan osallistuminen on yksi erinomainen tapa verkostoitua ja hankkia pitkäaikaisiakin asiakkaita, joten on tärkeää tuoda esille oma brändi ja oma tuotevalikoima tai palvelu tehokkaasti sekä näkyvästi.
Messutoimintaan soveltuu monenlainen paino- ja printtituote, mutta juliste on niistä jopa tärkein. Suurin osa näistä tuotteista on juuri mainosjulisteita, mutta hieman eri muodoissa, kuten telineestä rullattava roll-up -juliste, normaali juliste tai suurempi julisteseinä.
Lue lisää messutuotteistamme messusivuiltamme!
8. infojuliste
Nämä ovat valistavia julistetyyppejä ja niillä avataan tarkemmin esimerkiksi liiketoimintaa ja sen tuotteita. Näillä julisteilla autetaan asiakasta tekemään tutkimusta ennen ostopäätöksen tekemistä. Tästä esimerkkinä vaikkapa infojuliste kalan syömisen vaikutuksista hyvinvointiin kalatiskin yhteydessä.
9. Näyttelyn tai työpajan mainosjuliste
Nämä ovat suuresti yöklubin tai konsertin mainosten kaltaisia, yhtenä suurena poikkeuksena, että mainonta tapahtuu lähes yksinomaa paikan päällä. Näitä ei myöskään tilata suuria määriä per tapahtuma.
Värimaailma vaihtelee näyttelyittäin, mutta ovat usein hillitympiä kuin yöklubien ja konserttien mainokset.
Hienoimmat julisteet saattavat näyttelyn jälkeen päätyä sisustusjulisteiksi. Esimerkkeinä erilaiset taidenäyttelyt tai työpajat, joita ei järjestetä kovin usein.
10. Muotijuliste
Muotijulisteet ovat erittäin alakohtainen tuotetyyppi ja niitä on vaikka mihin tarkoitukseen: muotiagentuurin mainos parhaimmilla malleilla, rekryjuliste uusia malleja varten, muotitapahtuman ja -näytöksen mainos, muotimessujen mainos, suunnittelijaan tai tuotemallistoon keskittyvät mainosjulisteet yms. Näitä voi myös käyttää muotiin ja tyyliin liittyvien liikkeiden sisustamiseen, esimerkiksi kampaamot.
Näitä yhdistää tarve tuoda muoti, malli ja muut grafiikat tehokkaasti esille.
Lyhyesti
Tässä olivat yleisimmät mainosjulisteen muodot ja kuten ilmenikin, tarkoituksia on monenlaisia, asettelu vaihtelee ja jokaisella on oma tyylinsä.
Mainosjulisteen tarkoitus on herättää tunteita, luoda mielikuvia, sivistää, levittää brändiä ja ohjata toimintaa, oli kyseessä mikä tahansa.
Mikäli sait tästä ideoita, suuntaa mainosjulisteisiimme ja suunnittele juliste omalla kuvalla!